Werkwijze Mind in Balance
Om tot een optimaal en blijvend leereffect te komen, heeft Mind in Balance een werkwijze ontwikkeld, waarin een aantal essentiële elementen bij elkaar komen.
De juiste mindset
Als mensen naar een training gaan, dan wil je wel dat ze bereidheid tonen om er wat van te leren. Sommige mensen gaan vol enthousiasme naar een training, terwijl anderen wat terughoudend kunnen zijn. Om iedereen in de leerstand te krijgen, zorgt Mind in Balance er altijd voor dat daar aan het begin van een training, op een leuke manier aandacht aan wordt besteed. Deelnemers ontspannen daardoor en krijgen zin om aan het werk te gaan in de training. Daarmee is al veel gewonnen!
Interactief
Niks is saaier dan een trainer die lange monologen staat te houden en zichzelf belangrijker vindt dan de deelnemers. Mind in Balance zorgt ervoor dat mensen actief bij de training worden betrokken, door voortdurend de interactie op te zoeken. Daardoor blijven de deelnemers alert, leren ze meer en voelt het al snel als een groepsproces.
Afwisseling theorie, oefeningen en rollenspellen
Theorie is belangrijk om een goede basis te leggen op het gebied van kennis. Theorie bespreek ik altijd op een boeiende en luchtige manier, met gebruik van herkenbare voorbeelden. Daarbij is het wel belangrijk dat mensen er ook mee aan de slag gaan. Trainingen van Mind in Balance zijn heel afwisselend, waarbij er steeds wordt geschakeld tussen theorie, oefeningen en rollenspellen. Daardoor blijft de training dynamisch en leren de deelnemers direct de theorie toe te passen.
Leren vanuit inzicht en beleving
De eerste stap in ontwikkeling, is altijd om inzicht in je eigen gedrag te krijgen. Door bepaalde patronen en valkuilen bij jezelf te herkennen, kan je er gericht aan gaan werken. Als je bijvoorbeeld moeite hebt om ‘nee’ te zeggen, dan kan dat voortkomen uit een behoefte om aardig gevonden te worden, of vanuit angst om anderen teleur te stellen. Juist door dit soort onderliggende patronen zichtbaar te maken, kan iemand vanuit dat inzicht veel makkelijker werken aan nieuw gedrag. Zo verandert het niet alleen aan de oppervlakte, maar ook in de diepte, waardoor het vaak meer blijvend is.
Om opgedane inzichten nog meer kracht bij te zetten, maakt Mind in Balance gebruik van leren vanuit beleving. De oefeningen en rollenspellen van Mind in Balance zijn daarom altijd heel ervaringsgericht. Als je een sport onder de knie wil krijgen, dan zal je ook veel moeten oefenen. Hetzelfde geldt voor vaardigheden gerelateerd aan gedrag en communicatie. Het ervaren en doorleven ervan, zorgt voor een krachtige leerervaring in je systeem, waardoor het beter blijft hangen. Bij het doen van rollenspellen daag ik deelnemers uit om een situatie te oefenen die ze lastig vinden en die aansluit op hun leerdoelen. Situaties worden dan zo realistisch mogelijk nagespeeld. Daarbij zorg ik er altijd voor dat mensen tot een succeservaring komen, vanuit tips uit de groep en de trainer. Op die manier gaat iemand altijd weg met een positief gevoel en een waardevolle leerervaring.
Persoonlijke leerdoelen
Soms hebben deelnemers vooraf aan een training bepaalde leerdoelen. Uiteraard speelt Mind in Balance daar dan zo goed mogelijk op in. Daarbij is het ook vaak zo, dat deelnemers tijdens de training tot bepaalde inzichten komen, waar ze in de praktijk mee aan de slag willen gaan. Er is daarom altijd ruimte om gedurende de training extra leerdoelen te formuleren. Zo kan iedere deelnemer na de training aan de slag met eigen leerdoelen, die tijdens de training tot stand zijn gekomen.
Doorvertaling naar de praktijk
Kennis en vaardigheden werken pas, als je ze toe kan passen in jouw dagelijkse praktijk. Daarom zorgt Mind in Balance er altijd voor dat alles direct kan worden toegepast in de praktijk van de deelnemer. Deelnemers worden ook uitgedaagd om wat ze leren concreet toe te gaan toepassen, in voor hen relevante situaties. Dat zorgt dan direct voor borging in de praktijk. Het is voor mij altijd leuk wanneer ik deelnemers in een vervolgsessie enthousiast hoor praten over wat ze allemaal met succes hebben toegepast.
Humor en plezier
Een training is geen cabaret, maar voor mij is het wel belangrijk dat mensen ook een leuke dag hebben. Vandaar dat humor altijd een belangrijke rol speelt in de trainingen. Het zorgt ervoor dat mensen loskomen en dat leren leuk wordt. Zo zoek ik altijd naar een juiste balans tussen leren en plezier, om tot optimale resultaten te komen.
Werkwijze Mind in Balance
Deze werkwijze van Mind in Balance zorgt ervoor dat trainingen echt effect hebben en dat ze ook als prettig worden ervaren.
Zo wordt het een waardevolle investering, waarvan de resultaten direct merkbaar zullen zijn.
Neem voor vragen of het bespreken van de mogelijkheden contact met mij op.